tisdag 4 december 2012

Konsten att hålla värmen

Det blev full vinter och äntligen lite ljusare. Som jag har längtat efter snön och kylan.



Kylan är inget problem, allt handlar om att klä sig rätt.
Se till att du inte har värmeläckage upptill, dvs mössa på och välisolerat underifrån, skor som inte kyls ifrån sulan, sätt i en värmereflekterande iläggsula eller ha tillräckligt stora skor så luften isolerar. Mina vinterskor är alltid 1-2 storlekar större än vad jag normalt har i skor.


Här är jag påväg i -25


Långkallingar är ett måste, jag har oftast Twilfit eller Calidas stickade silke :) inge kli och jag känner mej inte som en stoppad korv. Silke och ullblandning är också helt OK.

Pleasejeans och strumpor med ylle i. 
Det hade lika gärna kunnat vara en kjol som faktiskt värmer lite mer, ni vet på samma sätt som en vante värmer mer än fingerhandskar. 
Undertröja, av samma material som långkallingar oftast har jag OM:s finfina slip tanks i en för dagen lämplig färg. 
Idag är det finfina patchwork jumper, det hade kunnat vara en tunnare blus/jumper med en kofta till.


Snyggohalsduken artwork scarf med lite ull i lindad runt halva ansiktet när jag är ute, lite mer arrangerad när jag är inne.

Överalltihop en varm jacka och en täckkjol, mössa nerdragen till över ögonbrynen, vantar och tantskor.

Japp, jag håller mej varm utan vallningar :)



6 kommentarer:

  1. Du har helt enkelt rutin på det där? :-)
    Tack för tips om Calida. Ikväll hämtar jag ut min värmekjol på Ica .

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen. Jag är alldeles rookie när det blir så här kallt. Ett par långkallingar ska inhandlas.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja långkallingar gärna av siden/ull blandning håller dej varm :)

      Radera
  3. Ja jag har det kanske i generna :) Här nere ser jag galningar i Converse. Mamma Mia! Är det ok att jag lägger dig i läslistan eller vill du helst inte synas?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns galningar i Converse här också, med stor risk för frostskador, en eller annan tå lär ju stryka med till slut.

      Det är OK att vara i läslistan.

      Radera
    2. Gott så - då hamnar du i min läslista nu innan jag kryper ner i min värmemadrasserade säng :)

      Radera

Tack för din kommentar.