torsdag 2 maj 2013

Bara för att

ni inte ska tro att jag går runt i mollysar jämt
så kommer en bild när jag är iklädd arbetsmunderingen "utejobb"
och inte nyttjar jag "starkt" heller men vill ändå 
dela med mig att denna "frukt"dryck, sima kallas den där jag bor.



8 liter vatten
2-3 citroner
500g farinsocker
500g strösocker
1/4 tsk färsk jäst
Russin

1. Tvätta citroner i hett vatten med rotborste. Skala med potatisskalare och pressa saften. Häll skalet i en ren 10 l hink eller kastrull (inget av det vita får komma med och ej kärnor heller). Tillsätt sockret.

2.Koka 4 liter vatten och häll i hinken. Rör så att sockret smälter. Häll sedan i resterande 4 liter samt citronsaften. När vätskan är sval (ca 37°) tillsätt jästen. Låt drickan jäsa ett dygn under lock eller handduk.

3. Lägg i 1tsk strösocker samt några russin i botten av varje flaska. Sila sedan drickan ner i flaskorna och stäng korken.

Siman blir klar inom ca en vecka om den står svalt, inom ca 3 dagar om den står i rumstemperatur. Förvara den svalt och drick upp inom ca en vecka. Oöppnad flaska håller länge, vid förvaring i kylen

Korkarna bör vara lite löst isatta i början för att förhindra att flaskorna exploderar. Jästen arbetar fortfarande för att göra siman klar från jästrester. Siman är klar när russinen stannar kvar på ytan och inte längre åker upp och ner


2 kommentarer:

  1. Låter onekligen spännande! Kan man jämställa den här Siman med någon annan dryck?
    Kram Fiona

    SvaraRadera
  2. Den används uppe i norr som måltidsdryck :) men "fyller" även att annat syfte om man är ute efter den effekten.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar.